בשבוע שעבר כתבתי על צוות מנהלים ועובדים בשוק דגים מקומי בסיאטל ששאף להיות world famous והצליח בגדול, על פילוסופיית הדג שהתבססה על מודל ההצלחה שלהם ועל ארבעת העקרונות של הפילוסופיה הפשוטה הזו:
- לשחק
- לבחור בגישה חיובית
- לעשות למישהו את היום
- להיות נוכח
התמקדתי במשחק כדרך להפוך את מקום העבודה למקום ייחודי, שכיף לכולם להיות בו – עובדים, מנהלים ולקוחות.
והיום אני רוצה להתמקד בעקרון השני – בחירה בגישה חיובית.
על בחירה בגישה חיובית כדרך חיים
מי שקרא את הספר שלי, הדרך לארץ הא"ס, ובמיוחד את מודל "פיית המי"ם",
יודע עד כמה אני מאמינה ביכולת שלנו לבחור ובכוחה של חשיבה חיובית.
אני מאמינה במי"ם – מחשבה יוצרת מציאות ומילים יוצרות מציאות. מאמינה ומיישמת.
רובנו, גם מי שלמד להשתמש בשפה חיובית ובכלי לחשיבה מקדמת, מאמינים שגישה חיובית היא נטייה אישית:
יש אנשים שרואים את הטוב בכל סיטואציה ויש כאלה שקצת פחות…
יש אנשים שבוחרים להתפתח, להרחיב את נקודת המבט שלהם וליצור לעצמם מציאות טובה יותר,
אך מדובר בבחירה אישית, הנעשית בינם לבין עצמם.
לפי פילוסופיית הדג (שבמקרה… מתאימה בדיוק לפילוסופיה שלי)
את בחירת הגישה החיובית ניתן לקחת הרבה מעבר למקום האישי.
בשוק הדגים השתמשו בה כאסטרטגיה עסקית – מוכרי הדגים שבוחרים כל בוקר מחדש ליהנות בעבודה שלהם, ולהתמקד בצדה החיובי, יוצרים סביבם מעגל של הנאה שסוחף גם את הלקוחות.
אני משתמשת ביכולת הבחירה הזו, כרכיב משמעותי ליצירת מרחב הזדמנויות בחברות וארגונים ולקידום האושר הארגוני.
איך עושים את זה?
לפי גישת הפסיכולוגיה החיובית – התמקדות בטוב מרחיבה אותו.
עלינו לזהות את החוזקות, ההצלחות, המקומות החיוביים – ללמוד מהם ולפעול מתוכם,
במקום לזהות את הכשלים – לנתח אותם ולהימנע מהם.
הטמעת הגישה החיובית בארגון יכולה להעשות בכמה רבדים:
הרובד הראשוני הוא רובד העצמת העובד – יצירת קהילה תומכת ומתן במה לעובדים לספר על עצמם ולהציג מיומנויות ייחודיות.
דרכים מגוונות ליצירת סביבה מקדמת תוכלו למצוא במדריך: 8 דרכים להיות מקדמי שינוי ארגוני.
לצד הממד האישי-אנושי, ניתן לבחור בחירה מושכלת ומעשית בכלי הפסיכולוגיה החיובית לניהול פרוייקטים ותהליכים חוצי ארגון, החל משלבי בדיקת ההיתכנות של הזדמנות או רעיון ועד לשלבי הסיכום והניתוח.
ראשית, יש למפות את הצלחות העבר בארגון, את המיומנויות שנדרשו כדי להצליח ואת הרכב הצוותים שתרמו להצלחה, לבדוק מה פעל היטב ולמה –
האם התקשורת הבינאישית, החשיבה היצירתית, מסירות הצוות, הדייקנות או גורמים נוספים, ולגזור מהדפוסים החיוביים שהתגלו כלים ומודלים להצלחות עתידיות.
בישיבות המלוות את המפגשים ומסכמות את התהליך, כדאי לשים לב למרכיבי ההצלחה,
גם אם התהליך עצמו לא הסתיים כצפוי וכרצוי –
לזהות חלקים שעבדו היטב, להוקיר את המאמצים שהושקעו ואת הלמידה שנעשתה לטובת הארגון וצמיחתו ולהמשיך הלאה.
בחירה בגישה חיובית בראי הפיתוח הארגוני דורשת בראש ובראשונה, שינוי מחשבתי
ובעקבותיו – רענון של נהלים ותהליכים,
אך כמו בשוק הדגים בסיאטל – התוצאות מעידות בעד עצמן.