כשהייתי ילדה בית הספר הפריע לי לשחק כשגדלתי הפכתי את המשחק לבית ספר
שלום לכם מורים, אנשי חינוך פורמלי ובלתי פורמלי והורים,
כיף שהגעתם לכאן.
אם אתם כאן, כנראה שהלכתם בעקבות הלב.
כולנו מבינים שלמידה אפקטיבית הנשמרת בזיכרון לאורך זמן, היא למידה חווייתית ומשמעותית ללומד.
ובכל זאת, בשטח – המורים חסרים כלים ליישום האידיאל.
אמנם בעשייה היומיומית שלי אני מביאה את בשורת המשחוק לארגונים,
אבל כאמא לילדים וכתלמידה (בינונית) לשעבר במערכת החינוך, יש לי חלום…
חלום על משחוק הלמידה.
יש לי חלום
שמורים ותלמידים יגיעו בחדווה לשחק בבית הספר ותוך כדי כך תתרחש למידה מתוך אתגר והנאה.
שבידי כל מורה שמעוניין בכך, יהיו כלים להפוך למורה שעליו חלם כשסיים את לימודי הכשרתו.
כדי להגשים את החלום הזה אני מצטיידת ב…
- ניסיון רב בעבודה עם אנשים
- יצירתיות אינסופית
- ידע מקצועי ויכולת למשחק כל תוכן
- סקרנות שאינה נגמרת
- תשוקה לגרום לילדים לאהוב ללמוד. ליהנות מחוויית הגילוי ולפתח את הסקרנות והיצירתיות
כדי שגם כאשר יהיו בוגרים ויתמודדו עם אתגרי החיים, הם יפצחו אותם כ"משחק ילדים" - אמונה ש"כשאדם צועד לעבר ייעודו, כל היקום נחלץ לעזרתו" (פאולו קואלו)
איך אני מלמדת משחוק למורים?
חדר מורים משחק - סדנת משחקולוגיה למורים
"כי בכל דבר שניתן, יש לנו גם כיף קטן. מוצאים את הכיף הזה והופ! המשימה פתאום הופכת לפשוטה"
מרי פופינס
מחפשים דרך חדשה להטמיע את לוח הכפל, להפוך מורשת למשהו מלהיב המתחבר להווה,
לשפר אקלים כיתתי בכיתות "קשות" או לעודד ערבות הדדית ב"עולם המסכים" שסביבנו?
כולנו שמענו על למידה משמעותית, פדגוגיה חדשנית, למידה חווייתית,
למידה מבוססת פרוייקטים, משחקי למידה, מרחבי למידה ועוד ועוד ועוד.
כל המושגים הללו מנסים לתת מענה כיצד ליצר למידה אפקטיבית וחדשנית עבור התלמידים.
מישחוק – כולל בתוכו את כל מונחים הללו ואף מעבר להם.
חווית הלמידה משמעותית ללומד, כאשר הוא לוקח חלק פעיל בתהליך – יוזם ומשפיע.
תפקיד המשחק הוא לממש את מעורבות הלומד ולהסב הנאה ועניין, הן ללומד והן למורה.
בסדנה לומדים להשתמש בעקרונות מעולם המשחקים כדי להניע בקלות את הקבוצה לפעולה,
לייצר אקלים למידה חיובי ובעיקר להטמיע תוכן בדרך הנוגעת ברגשות ובחושים ומותירה חותם של אתגר והנאה.
הכלים הנלמדים בסדנה מספקים שפע של רעיונות הניתנים ליישום מיידי,
נוגעים בכל מיומנויות הלמידה ומשאירים לתלמידים טעם של עוד.
הסדנה עצמה מועברת בדרך ממושחקת של התנסות ומעורבות, וכך מהווה מודל ל"למידה כמשחק".
בית ספר משחק - תהליך ליווי שנתי של צוות החינוך וההוראה
תיקון העולם משמעו תיקון החינוך
יאנוש קורצ'אק
במערכת החינוך – רבים, כמוכם, הם מורים משקיעים
המנסים למצוא את הדרך ללב תלמידיהם בעולם דינמי הממשיך להשתנות ללא הרף.
די במורה אחד משמעותי, מורה מחפש דרך, כדי להשפיע לנצח על נפש תלמידיו,
אך כדי ליצור שינוי מהותי בדרכי הלמידה – יש ליצור סביבת למידה תומכת ומקור ידע פנימי, בבית הספר עצמו,
שיהווה דגם ומנוף לשינוי.
תוכנית "בית ספר משחק" נבנתה מתוך תובנה זו.
זוהי תכנית שנתית לבתי הספר הנותנת הכשרה, ליווי והנחייה לצוותי המורים במטרה להטמיע עקרונות מעולם המשחקים בדרכי הלמידה –
באופן העונה לכל צורך חינוכי ולכל תחום לימוד.
מטרות התוכנית:
- הטמעת שינוי מחשבתי בכל הנוגע לדרכי הוראה.
- מתן כלים יישומים למורים המבוססים על עקרונות מעולם המשחקי – כדי שיהפכו למומחי משחוק הלמידה
- הכשרת "נבחרת מורים משחקת" שיהוו כתובת לשאר מורי בי"ס להתייעצות ולפיתוח שיעורים חווייתיים
- ליווי ומעקב אחר הטמעת העקרונות בשטח
מבנה התוכנית:
הכשרה – סדנאות חווייתיות להיכרות עם עקרונות משחקיים ודרכי יישומם בשטח.
תרגול – לאחר כל מפגש יערך תרגול במהלך השיעורים.
הדרכה – תצפיות/משוב/עיבוד והנחייה צוותית/אישית למורים.
פרוייקט מסכם – יישום כל העקרונות ב"בבית ספר משחק" – למידה חווייתית כלל בית ספרית בכל המקצועות.
הגיימורים - מורים שאוהבים לשחק
הגיימורים הוא מיזם משותף לי ולמשחקולוגית הדיגיטלית נירה דישי.
יחד יצרנו את המשחקיס – מניפת כלי משחק ומשחוק דיגיטליים, שמסייעים להפוך את הכיתה למגרש משחקים.
המשחקיס היא מניפה מדליקה, שימושית ופרקטית שמציעה 18 כלי משחק ומשחוק דיגיטליים ידידותיים לשימוש
שיעזרו למורות ולמורים בתהליכי הל”ה (הוראה ולמידה) בכיתה.
מתוך הניסיון שלנו, אספנו וליקטנו כלים דיגיטליים מגוונים המתאימים לכל שלבי מעגל הלמידה –
גירוי וסקרנות, הקנייה והבניית ידע, יישום, תרגול וחזרה, מבדק ידע, ואף הערכה חלופית.
“המורה, שיחקת אותה!” מורים שישתמשו במשחקיס ירגישו כמו קוסמים וגם יחוו עדנה בהכנת השיעורים,
כי משחוק נותן מענה גם לשאלה “מי שחוק?”. כאשר תוסיפו אלמנטים משחקיים לשיעור – תשיגו תלמידים מעורבים, ערניים וסקרניים,
והלמידה שלהם תהיה פעילה ויעילה יותר.