מי אמר שעבודה היא לא משחק?
יצירת חיבורים או ייעול נהלי עבודה, פיתוח מנהלים או בניית אסטרטגיה,
אימוץ טכנולוגיה עדכנית אוריענון החזון והערכים,
השקת ליין מוצרים חדש או הצבת יעדים קשים להשגה,
כל אלה הם צמתים מורכבים וקשים להטמעה, שלעתים מדירים שינה מעיניכם.
בשבילי הם מגרש משחקים!
מקום להשתעשע ולהתנסות ברעיונות חדשים, לנער את קורי העכביש מהמוח ולהתפתח.
זכיתי!
העבודה שלי היא לגרום לא.נשים להתרחב, ללמוד לקדם את השינויים בברכה ולזהות את ההזדמנויות הטמונות בהם,
לאפשר להם לייצר תוצאות טובות יותר ולהתפתח מתוך שמחה, צחוק והנאה.
כמה אנשים יכולים להגיד את זה על העבודה שלהם?
אני עושה את זה במשחקי הגיבוש והערך שפיתחתי
עושה את זה את זה בסדנאות שלי – שנועדו לפתח מיומנויות חיוניות לארגונים של המאה ה-21
וכמובן, עושה את זה את זה במשחוק תהליכי – ליווי מערכתי של תהליך באמצעות משחקים –
מהרעיון הראשוני ועד לתוצאות הסופיות שהוגדרו מראש,
אבל לפני שנים ספורות אפילו לא חלמתי שאעשה את זה במסגרת חדר מיון עמוס מבקרים בבית חולים.
משחוק תהליכי בחדר מיון
הדוגמה הזו היא רק אחת מרבות למשחוק תהליכי
אבל זו הדוגמה הטובה ביותר למי ששואל את עצמו: "זה בכלל מתאים?"
כי אפילו, שהמשחוק בשבילי הוא דרך חיים, חששתי לקראת שלושת הימים של "שוברים שחיקה"
שלושה ימים שפתחו תוכנית בת שנתיים למיגור השחיקה בבית החולים הלל יפה.
לקראת המשחק, בביקור אקראי בחדר המיון כדי להכיר את השטח, הייתי עדה לטיפול בנפגעי תאונה גדולה, לעמידה בלחצים, לקבלת ההחלטות המהירה ולפעולות רפואיות מצילות חיים שחייבות להיעשות מוקדם ככל האפשר. באותו יום שאלתי את עצמי עם הרעיון של משחק בחדר מיון הוא מציאותי.
מסתבר שכן!
במשך שלושה ימים נלחמו הצוותים הרפואיים המתחלפים בחדר המיון של הלל יפה ב-SPD – "תסמונת השחיקה החמורה" באמצעות איסוף נוגדנים של FUN-icillin – כדורים לבנים שאותם קבלו חברי הצוות עם סיומה של כל משימה – פרגון לאחד מחברי הצוות, סיפור בדיחה מהבדיחומט, בחירת שיר, סימון במד המצב רוח היומי או הדבקת "מילה טובה" למישהו שמגיע לו ועוד פעולות שמעלות חיוך ומקלות על תסמיני השחיקה. המשימות "הוגרלו" באמצעות קליעה למטרה על לוח גדול עם וירוסים צבעוניים.
כולם, אנשים עמוסים שעסוקים בדיני נפשות, שתפו פעולה בחיוך, גם תוך כדי ריצה מחולה אחד למשנהו, לקיחת דמים, החלפת מחטי אינפוזיה, חבישה או הרגעה של בני משפחה מפוחדים.
אף לא אחד אמר: "מה זה השטויות האלה?" או "כל מה שבא לי זה רק לגמור את המשמרת ולעוף הביתה"
וכולם דיווחו על עליה ברמת ההתלהבות ותחושה שמישהו חושב עליהם שם למעלה…
אם תצפו בסרטון כאן למעלה – אולי גם אתם, כמוני בכל פעם מחדש, תזילו דמעה של התרגשות
ותתפעלו מכוחם של הכלים המשחקיים גם במקומות לגמרי לא צפויים.
עוד דוגמאות למשחוק תהליכי – קהילתי בהתאמה אישית
ברשימת הדברים האהובים עלי ביותר תמצאו את “משחוק תהליכי – קהילתי בהתאמה אישית”
אין משהו מרגש יותר מלשבת עם ראשי קהילה ולהקשיב להם מדברים באהבה על הקהילה שלהם, על המטרות שלה ומה צריך לקרות כדי שהן יתגשמו.
(קהילה יכולה להיות ארגון שלם או מחלקה בארגון, אנשי יישוב או שכונה, תנועת נוער או אפילו משפחה גדולה –
כל קבוצה שיצרה תחושת “ביחד” ורוצה לחזק אותה ועל הדרך להטמיע ערכים חדשים או ידע חדש).
אחרי שיחה מעמיקה כזו אנחנו בוחנים את האפשרויות המשחקיות המתאימות כדי להוסיף ערך וליהנות מהדרך, להגדיל את החיבורים הבינאישיים ואת המחוברות הקהילתית ולהשיג מטרות ייחודיות שהוגדרו – והכיף מתחיל.
חלק נכבד מהמשחקים פותח בתקופת הקורונה, כדי לתת מענה מחבר לריחוק החברתי ולמגבלות הרבות שהונחתו עלינו. אצלנו המשחקולוגים נוהגים לומר שמגבלות מעוררות את היצירתיות – והן חלק משמעותי בתהליך פיתוח משחק. לכן המשחקים האלה יצירתיים במיוחד ויכולים להתאים גם לימים כתיקונם.
משחוק תהליכי – קהילתי במושבה מגדל
אחד האתגרים העיקריים בשנת 2020 – שנת הקורונה, היה השינוי באופי החגים. במקום לחגוג את החגים יחד, כמו שאנחנו רגילים – במשפחה ובקהילה, כל משפחה גרעינית חגגה לבד.
מתוך האתגר נוצר שיתוף פעולה חדש, ביני לבין נציגת מתנ"ס מגדל המושבה –
אישה אמיצה עם חזון שעמד מול הרבה התנגדויות מבית, ובסוף התגשם בגדול.
את המשחק הקהילתי הראשון, משחק תחרותי בין שכונות, יצרנו לכבוד סגר יום העצמאות 2020 –
500 חוברות חידות, שכל אחת מהן שונה מהאחרת, ובהן חידות משחקיות על ההסטוריה הישראלית מקום המדינה ועד היום, חולקו ב-9 שכונות. 225 משפחות השתתפו במשחק.
מטרת התהליך היתה יצירת חיבור בין תושבי כל שכונה ובין תושבי היישוב כולו,
ובנוסף, העמקה בתכנים הקשורים ליום העצמאות ולתפקידה של המושבה בתקומת עם ישראל.
הפתרונות של כל חוברת הועלו על-ידי התושבים ללוחות שיתופיים שיצרנו לכל שכונה, וסודרו לפי סדר השנים.
שתי השכונות שהפגינו רמת השתתפות גבוהה והשלימו את כל החידות זכו בפרסים
המשחק השני תוכנן לכבוד הסגר בסוכות – משחק מקוון תהליכי ומתמשך, נמשך ארבעה ימים
וכלל משימות משפחתיות שדרשו שיתוף של תושבים רבים ככל האפשר,
כמו למשל להעלות קולאז' תמונות של בני הישוב עם שמותיהם לפי הסדר האלפאביתי, כשהם מחזיקים חפץ הקשור לחג. מטרת המשחק הייתה ליצור חיבור בלתי אמצעי מקוון בין תושבי הישוב,
כדי לקיים את מצוות השמחה החשובה כל-כך בחג הסוכות.
גם "סוגות" – סגר בסוכות זכה להצלחה ויצר את החיבור הקהילתי שהיה כל כך חסר בתקופה זו.
משחוק תהליכי – קהילתי ל"אמהות עם מהות"
בהשראת החיבור הקהילתי במגדל, המשכתי ויצרתי משחק מתמשך לקהילה שאני חברה בה – אמהות עם מהות –
יוזמה ארצית של אמהות, אשר שמו להן למטרה להוביל וליצור מרחב המאפשר מימוש עצמי והשפעה חברתית, המבוססים על ערכי היהדות.
המשחק שתכננתי – משחק תחרותי בין קהילות אמהות עם מהות ברחבי הארץ, היה משחק לכבוד חנוכה.
ומטרתו הייתה להגביר את האור האישי והקבוצתי – משיתוף תמונות, דרך פרגון ועד "העבירי את זה הלאה" של מתנות וירטואליות.
בפעם הבאה, כשאתם רוצים להניע תהליך או ליצור חיבורים מתמשכים בארגון או בקהילה –
תקראו לי ונעשה את זה ביחד…
רוצים ל(מ)שחק איתי? צרו קשר או בואו לדבר איתי על זה בווטסאפ